Me

Me

Monday, September 27, 2010

PERJANJIAN MATI

perjanjian adalah amanah yg perlu dilaksanakan
bermakna jika tidak dilaksanakan perilaku amanah dikaburi
maka jika berjanji perlu diutamakan janjinya itu

dalam hidup,
manusia gemar berjanji
tetapi kebanyakan memungkirinya
apa puncanya?
manusia hanya manusia yg bertindak menjadi manusia
janji atau tidak janji hanya dijadikan bahan jenaka
atau lebih mudah hanya ditolak tepi sebagai sandaran
kalau dikaji puncanya
belum tentu seribu tahun ketemu jawabnya

keselesaan, kesenangan tidak menjanjikan apa2 dlm kehidupan
mungkin aku yg berfikiran sebegitu
mungkin juga aku hanya menggunakan theori akal aku
sejauh mana kesahihahnye,
anda pembacanya sebagai hakim
aku menulis bukan untuk menghakimi manusia
aku juga manusia yang tidak lepas menjadi manusia

kalau dibilang perjanjian yang dibuat di dunia
perjanjian sudah pun terpatri sebelum kita melihat dunia
janji dengan-Nya
kita cuma lalai
tidak sedar kan???
sama juga la aku disini..
bukan menunjuk bijak
atau cuba menunding jari menuduh kepada yg lainnya
cuma menasihati sesama manusia

perjanjian manis dibuat apabila di ijab kabul
perjanjian hampa terjadi apabila si suami mencurangi isterinya
perjanjian hati dipinta apabila dara nya cuba disentuh
perjanjian hidup diramal apabila mengusung nyawa yg lain didalam perut si ibu
perjanjian mati apabila tiba masanya kita menghadap-Nya


No comments: